شناسه خبر: 18353

از آن جا که کمیت تکیه ها و گرایش به آن ها در بین عزاداران به خصوص جوانان و نوجوانان فراوان دیده می شود و با توجه به آسیب شناسی تکیه ضروری است دست اندر کاران به کیفیت و رشد فرهنگ اصیل عاشورایی به دور از تحریفات و خرافات توجه کافی مبذول دارند.

به گزارش خبرنگار گل رامیان، از آن جا که کمیت تکیه ها و گرایش به آن ها در بین عزاداران به خصوص جوانان و نوجوانان فراوان دیده می شود و با توجه به آسیب شناسی تکیه ضروری است دست اندر کاران به کیفیت و رشد فرهنگ اصیل عاشورایی به دور از تحریفات و خرافات توجه کافی مبذول دارند.

همزمان با آغاز ماه محرم و گرایش جوانان به تکایا جهت آسیب شناسی جایگاه تکیه  در همین پایگاه خبری تحلیلی بخش اول تکیه و جایگاه آن با محوریت شهر رامیان و بخش دوم علل گرایش جوانان به تکیه ها به قلم دکتر نصرت الله صادقلو محقق و استاد دانشگاه  منتشر شد و امروز بخش سوم آن مبحث در این پایگاه خبری تحلیلی منتشر می شود که در ذیل آورده شده است.


ب : پیامد ها و نتایج


1 ) رواج بدعت ها و تحریفات در عزاداری امام حسین به دلیل نبودن روحانی و مبلغ آگاه و باسواد و به خاطر ایجاد جذابیت و جوانگرایی


فرق زيادى است بين مظلوميت و خوار و ضعيف بودن. ما بايد با اشعار و مطالب خود، ابعاد مظلوميت و حقانيت اهل بيت را پررنگ كنيم و ظلم و بى عدالتى دشمنان رامتذكر و يادآور شويم. نه اين كه بعضاً با اشعار و روضه هاى بى محتوا، بدون سند و بعضاً ساختگى ، اهل بيت را ناتوان و ذليل جلوه دهيم كه اين موجب بى احترامى به ساحت مقدس و ملكوتى آنان مى شود.


متأسفانه ديده شده برخى مداحان ، اشعارى با سبك آهنگ هاى نامناسب مى خوانند و نام اين كار نادرست خودرا جوان گرايى و جوان پسندى مى گذارند و در مقابل آنها، سينه زنان هم به طرز عجيبى سينه مى زنند و بالا و پائين مى پرند و حركاتى از اين قبيل انجام می دهند .این حرکات و اعمال نادرست ، نوحه های توهین آمیز  ، ایجاد وهن در برخی غیر مسلمان هاو علاوه بر تحریف فرهنگ اصیل حسینی آموزش های غلطی برای جوانان و نوجوانان و کودکان ما است .


2 ) نفوذ آسانتر دشمنان اسلام در میان جوانان که در مساجد این امکان وجود ندارد .


سیاست به کارگیری مذهب علیه مذهب و ایجاد یا تشدید اختلاف دینی و مذهبی، از جمله ترفندهای دشمنان اسلام است که در طول تاریخ به کار گرفته اند . از آن جا که حضور روحانی و افراد برجسته و معتمد در تکیه ها کمتر حاصل می شود بستر مناسبی فراهم می آید تا دشمنان به اشکال گوناگون به فرهنگ اصیل عاشورایی ضربه بزنند . البته شاید بتوان گفت به نسبت بیشتری که جنبه های منفی برای دشمنان آماده است جنبه های مثبت و بستر مناسب رشد فرهنگی برای خودمان و دست اندر کاران فرهنگی خودمان آماده است .


اصل آن است که هرچه تکیه ها کمتر شوند و مساجد رونق و رواج بیشتری یابند بهتر و مفید تر خواهد بود .


3 ) پراکندگی و تفرقه که از آسیب های بزرگ مساجد و جامعه ی ماست و اسلام نیز برای اتحاد و یکپارچگی اهمیت بسیار قائل شده است . که نمونه ی آن نماز جماعت و جمعه و ... است .


شاید به جرأت بتوان گفت یکی از با اهمیت ترین کارکرد های مسجد اتحاد و یکپارچگی مسلمانان است که در سایه ی جضور و اجتماع مردم در مساجد حاصل  می شود .


امام خمینی ( ره ) در اهمیت اجتماع در مساجد که زمینه ساز اتحاد است می فرمایند :


«مساجد بايد مجتمع بشود از جوانها، اگر ما بفهميم كه اين اجتماعات چه فوایدي دارد و اگر بفهميم كه اجتماعاتي كه اسلام براي ما دستور داده و فراهم كرده است، چه مسائل سياسي را حل مي‌كند، چه گرفتاري‌ها را حل مي‌كند، اين‌طور بي‌حال نبوديم كه مساجدمان مركز بشود براي چند پيرزن و پيرمرد.».( صحيفه امام، ج 13، ص 325.)


«نماز را در جماعت بخوانيد، اجتماع بايد باشد. اجتماعاتتان را حفظ كنيد. مساجدتان را محكم نگه داريد.»( صحيفه امام، ج 12، ص 393 و 394.)


4) سوء استفاده ی تجاری برای فروش وسایل عزاداری که بسیاری از آن ها مانند  پارچه هاى نقاشى شده از تصاوير امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع) و... در مساجد و تکیه ها دیده می شود .


متأسفانه ديده شده در سال هاى اخير، برخى افراد ساده لوح و بعضاً سودجو از اعتقادات مردم سوء استفاده كرده و اقدام به كشيدن تصوير حضرت ابوالفضل العباس(ع) در حالت هاى مختلف مى كنند كه هيچ كدام از اينها درست نيست و لازم است نيروى انتظامى، شهردارى و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با اين قبيل مؤسسات و مراكز فرصت طلب برخورد قاطع نموده و از تحريف واقعيات و بى احترامى ها به ساحت مقدس اهل بيت و جريحه دار كردن احساسات و عواطف و ارادت مردم جلوگيرى نمايند.


يك چيز ديگرى كه در ساليان اخير باب شده، نصب داربست بر سردر كوچه ها و ابتداى خيابان هاى فرعى است كه هيأت ها در آن قرار دارند و متأسفانه روى اين داربست ها به ابعاد بزرگ، پارچه هاى نقاشى شده از تصاوير امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع) و... كار شده است.


5 ) آموزش نادرست به جوانان و کودکان


از آن جا که تکیه ها متولیان توانمند و مدیران قوی و روحانی ندارند کارها و فعالیت های آن ها در بسیاری از مواقع در جهت فرهنگ اصیل عاشورایی نیست و این رفتارها آموزش عملی نادرستی را برای نوجوانان وکودکان به دنبال دارد .


6 ) رقابت و چشم و هم چشمی که روح معنوی عزاداری امام حسین ( ع ) را دچار مشکل می کند .


متأسفانه بعضاً مشاهده مى شود كه از روى رقابت، چشم و هم چشمى و يا احساسات مقطعى عده اى اقدام به تشكيل هيأت و برپايى تكيه مى كنند  بهتر است همه دست در دست هم بيشتر در فكر اتحاد و معنويت باشيم تا تكروى و پراكندگى. چرا كه دست خدا با جماعت است. در حقيقت مشكل ما اين نيست كه چرا دسته و تكيه و هيأت زياد نداريم بلكه مشكل در اين است كه ما نياز به معرفت و معنويت داريم كه بايد برويم به آن برسيم.


7 ) مزاحمت برای مردم مانند سد معبر و صدای زیاد


مسئولين دسته ها و هيأت هاى عزادارى از ايجاد مزاحمت براى مردم جداً پرهيز كنند. هيأت را رأس ساعت مقرر مثلاً ۸ يا ۹ شب شروع نمايند و حداكثر تا ساعت ۱۱ يا ۱۲ شب پايان دهند مگر شب هاى تاسوعا و عاشورا و شب يازدهم كه مى بايست بيشتر به عزادارى و كسب معرفت بپردازيم.


8 ) عدم رعایت بهداشت و نظافت وایمنی


در تكيه ها مى بايست موضوعاتى از قبيل: نور، آب خورى، دستشويى، صدا، تهويه، سرمايش، گرمايش، نكات ايمنى (كپسول آتش نشانى، درب خروج اضطرارى) و... به دقت مورد عنايت قرار گرفته و به آسايش و آرامش خانواده ها و بچه ها توجه ويژه شود. در چند سال اخیر آتش سوزی های زیادی از تکیه ها که گاهی صدمات جانی نیز داشته است ، گزارش شده است

نصرت الله صادقلو-محقق و استاد دانشگاه

 

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

جدیدترین اخبار

یاداشت